Visual Journalism en Visual Education
verkennen & verzamelen
Interview vragen verzamelen/uitvoeren.
Brainstorm ahv een Visual mindmap:
Wat is het doel en boodschap van
het animatie filmpje?
Doel: Mensen laten vermaken door gebruik
van vormgeving characters kleuren, muziek
en emoties. In mijn animatie laat het ook zien dat het niet erg is om te falen.
Boodschap: "Overwin je faalangst".
Bij de veranderingen en keuzes in het leven horen ook falen en opstaan. Wil je succes? Ga in ieder geval niet voor een makkelijke weg, dan wordt je leven erg saai. Deze boodschap wil ik overbrengen. Ook wil ik meegeven dat het soms goed is om falen onder ogen te zien, dan leer je voor de volgende keer wat je beter kan doen.
Logline:
Een kleerhanger aan de kledingrek komt uit zijn comfotzone. Hij verlaat de kledingwinkel en gaat op reis. Dan ontdekt Dima een moderne stad waar de bewoners zich mysterieus gedragen.
Welke ideeen wil ik gaan gebruik maken?
Tijdens koffie drinken hebben we over onderwerpen
die wij allebei interessant vinden gekletst. Kleuren, architectuur en mode. Het lijkt mij leuk om deze onderwerpen zelfverzonnen symbolisch betekenissen te geven.
HOND:
Hoofdpersonage: Dima, een muzikant
(eigenlijk is ie een kleerhanger)
Obstakel: De kledingrek valt uit elkaar
Noodzaak: Dima zit samen met zijn gitaar in de kledingrek. Wanneer de kledinrek uit elkaar valt, probeert Dima een weg te vinden.
Doel: Mensen laten vermaken. Falen is een zwaar en negatief onderwerp. Mijn doel is om deze zo luchtig te maken door een positief draai aan te geven. Probeer falen onder ogen te zien, dan weet je voor de volgende keer wat je beter kan.
Character design
Bedenken, creëren en schetsen
Eindresultaat character:
Symbolische betekenissen:
Intro animation
Een kleine intro animation die
ik heb ontworpen in Procreate.
Je kan het zien dat ik dezelfde kleuren en vormen heb gebruikt zoals bij mijn vorige schetsen.
Experimenten
Character design in Adobe Photoshop en
Adobe After Effects
Om een ander beeld te geven aan een spijkerbroek heb ik eerst met Adobe Photoshop een collage gemaakt (zie boven).
Daarna lijkt me leuk om deze
voor GIF animation te ontwerpen.
Verder ben ik gaan nadenken over de
vormgeving van de tegenspelers (zie de resultaten onder) Ook heb ik mijn hoofdkarakter een andere draai gegeven.
Conclusie
In plaats van een broek heb ik gekozen om de lagen kleding in een "persoon" van te maken. De houding, gedrag en lichaamstaal wordt dan beter zichtbaar.
Om mijn hoofdkarakter een eigen draai te geven heb ik een concept bedacht, die je in het begin van animatie gaat zien. De hoofdkarakter (de kleerhanger) verandert in een "persoon" zie animatie filmpje links. Door andere kleren aan te kleden krijgt mijn hoofdkarater een eigen draai aan. Het laat zijn andere kant zien.
Onderzoek storyboard
Het zoeken van twee woorden die in
mijn mindmap staan, deze twee woorden
ga ik in beelden creeeren of combineren.
Oude tijdschriften
Voor inspiraties knip ik plaatjes
uit de oude tijdschriften en zo onstaat mijn ideeen voor het maken van verschillende scenes. Een van deze scenes kan ik ook gebruiken voor thumbnails.
Vakantiefoto's
In mijn storyboard kom je veel architectuur gebouwen en huizen tegen. Perspectief tekenen uit mijn hoofd vind ik lastig omdat de verhoudingen dan niet helemaal kloppen. Toen ben ik gaan kijken naar de vakantiefoto's van Dima. Ik kijk naar verschillende gebouwen of steden, dan bedenk ik mijn eigen creaties. Ik zie deze foto's als houvast voor mijn storyboard.
Storyboard
Scene 27:
De versletend levende kleren.
Proces; character ontwerpen
Typografie:
Typografie heb ik altijd interessant gevonden.
Niet voor mijn titel of intro. Maar ergens middenin in het animatie wil ik mijn boodschap geven. Ik ken jammer genoeg niet veel animaties die met typografie werken. Maar ik ben heel benieuwd of ik deze kan experimenten voor in mijn animatie. Ik heb eerst een collage gemaakt van alle verschillende losse letters. Daarna ben ik aan het slag gegaan met Photoshop
om een zin te vormen.
De boodschap is:
"Falen is gewoon een extra kans om het opnieuw te proberen."
Conclusie
Na animeren heb ik besloten om deze typografie niet te gebruiken. De vormgeving van deze typografie lijkt mij iets te druk voor mijn animatie. Wel ga ik deze gebruiken voor eigen blik (10 beelden).
"Mijn beelden vertellen een verhaal in combinatie van non fictie en fictie. Ook vind ik het interessant om van alledaagse onderwerpen een boeiend verhaal te maken....
...ik heb geleerd dat je constant moet bezig zijn om nieuwe vondsten te ontdekken en naar the next level te gaan. Zo heb ik mijn eigen stijl ontdekt en geleerd mijn twijfels te overwinnen. In mijn 2e jaar wil ik nog verder groeien als ervaren illustrator. Mezelf blijven uitdagen en verassen."
Eindresultaat: