Fiction story
verkennen & verzamelen
​
Eerst ben ik gaan spontaan schetsen. Alles wat het in mijn hoofd opkomt heb ik dit snel op papier gezet zie mijn schetsen:
Daarna vind ik leuk om eerste posters te maken. Ik heb eerst goed nagedacht over de vormgeving voor mijn posters.
Zie het proces hieronder:
​
Vroeger waren de foto's in zwart&wit.
Zo heb ik aan een idee gekomen om ook veel grijs te gebruiken in mijn posters. Het maakt de vormgeving lekker vintage en mysterieus.
Een van mijn ideeen was dat de danseressen publiek zijn en het
verhaal zelf geeft een voorstelling.
Dit is mijn eindresultaat:
Ontdekking
Een kennis van mijn vader heeft leger speelfiguren. Het zijn allemaal kleine soldaatjes. Niet precies wat ik nodig heb voor mijn inspiraties maar het heeft mij toch aan het denken gezet.
Deze foto is genomen door mijn
vader. Ik keek goed naar deze foto
en bedacht me opeens wat als
deze soldaatjes danseressen zijn.
Toen heb ik mijn ideeen in
tekeningen gezet.
​
Dolfijnenhotel. Een chique grote hotel in een troosteloze uithoek van de stad Sapporo. Deze hotel heeft typisch Bauhaus vormgeving. Hoe ga ik dat visueel tekenen? Zie het geheel proces hieronder:
1.
2.
3.
Ik begon eerst spontaan een mens tekenen die heel flexibel is...
...voor de volgende stap is vervormen van deze mens...
...wat kan er nog bij? Welke vormen ga ik nog meer gebruik van maken?...
4.
...niet helemaal tevreden met mijn vorig stap. Soms is "less is more", zo heb ik paar delen verwijderd...
5.
...ik besloot helemaal anders uit te pakken. De tekening uit stap 4 heb ik in verticaal omgezet en zo word een hotel die ik wilde...
6.
...het eindresultaat Dolfijnenhotel:
Anish Kapoor
over kleuren:
" Rood is het beginpunt, geel is sterker en blauw is de afgezwakte versie van rood".
Analyse onderzoek & Inspiraties.
Voor inspiraties heb ik familiefoto's verzameld:
Onderzoek
Belangrijkste notities, analyse onderzoek en mindmap
Wes Anderson films
Wes Anderson is tegenwoordig de meest directe
regisseur in de populaire cinema. Zijn films zijn tegelijkertijd eigenzinnig en meedogenloos gedetailleerd.
​
Wes Anderson-technieken die zijn films uniek maken:
1. Slow-motion
2. Symmetrie ; Deze techniek is zo effectief geworden dat al zijn beelden,
al dan niet vanuit vogelperspectief, allemaal gevaarlijk symmetrisch blijken te zijn.
3. Kleurenpaletten
4.Muziek ; Zijn meest voorkomende soundtracks zijn reïncarnaties van snelle
pop- en rockmuziek uit de jaren zestig en zeventig. De soundtracks zijn zo opvallend dat ze op zichzelf bijna een personage zijn.
5. Typografie ; Toen hij opgroeide, keek Wes Anderson naar oude Italiaanse films. Als eerbetoon aan hen gebruikt hij consequent een Futura-lettertype, dat sommigen "Wes Anderson-lettertypen" hebben genoemd.
6. Publiek
7. Kleurfilters en hoeken ; Hij heeft de neiging om te werken in de
Art Nouveau-stijl - vaak beschreven als bochtig, ritmisch en dromerig.
Camera: van de ene kamer naar de andere gaan.
8. Verhaalstructuur ; Rushmore -platte composities, perfecte symmetrische shots.
9. Fashion ; Klassieke kleding, texturen, intrigerende kostuums.
​
Bron: https://topsheet.io/blog/wes-anderson-style
​
Hoorcollege 6
Onderzoek en schrijfvaardigheid basis script storyboard.
Filosofisch tekst
Perspectief; wiens perspectief kies je?
Ik-perspectief: De ik-persoon vertelt het hele verhaal.
Je ziet alle personen, gebeurtenissen en situaties vanuit het standpunt
van de ik-figuur. Je weet dus alles wat deze ‘ik’ denkt, voelt en ziet.
Personage gedreven: We zien dat de hoofdpersoon zijn gevoelens meedeelt.
Deze hoeft niet altijd als saai overkomen. De lezers willen dat de hoofdpersoon
in een crisis komt te verkeren en voor allerlei lastige uitdagingen komt te staan.
Dat maakt het spannend.
Welke structuur past in je verhaal?
Beginsituatie en Incident. De beginsituatie beschrijft vaak het dagelijks leven
van de hoofdpersoon en is meestal betrekkelijk rustig, maar dat hoeft niet.
Incident: Dan gebeurt er iets wat de beginsituatie verandert en het verhaal
in beweging zet. Als die situatie veilig en rustig is wordt die overhoop gehaald.
Het is verteld in chronologisch volgorde met af en toe flash backs van het verleden.
Hoe werkt perspectief in poëzie?
Met perspectief in een verhaal bedoelen we ‘door de ogen van welk persoon je alle belevenissen meemaakt’. Van die persoon lees je dus niet alleen wat hij of zij doet,
maar ook wat hij of zij denkt en voelt. Over de andere personen lees je ook wel
dingen, maar niet wat ze denken en voelen. We kennen verschillende soorten
perspectief. Een schrijver kan kiezen door welk verhaalpersonage hij het verhaal
laat vertellen.
Drama: laat zien, show don’t tell!
Bij drama denk ik aan de lichaamshouding. De manier hoe je in jouw dagelijks
leven staat, je gedrag en de manier hoe je loopt/praat en handelt vertelt soms
veel meer dan woorden.
Bij een beeldverhaal heb je een concrete plek en tijd nodig. (in tegenstelling met
een boek). Vaak zijn er veel kleine aanwijzingen te vinden over de verleden van het hoofdpersoon. De plaats van een verhaal kan ik afleiden uit verschillende zaken:
Koude temperatuur in Sapporo, de omgeving van de kamer van Schaapman, de namen
van plaatsen, straten, gebouwen en zelfs muziek. Al die zaken bij elkaar heb ik idee
waar die verhaal zou kunnen afspelen. Uiteraard lukt het niet altijd de plaats exact te benoemen, maar een eind in de goede richting is ook mooi. Belangrijker is dat ik
goed kan uitleggen waarom ik dat denkt en daarbij een citaat geeft.
​
Bronnen: https://www.likaiar.nl/uncategorized/gastblog-verhaalstructuren-en-schemas/
https://singularity.nl/karaktergedreven-of-plotgedreven/
https://nl.lightups.io/plot-vs-character-how-write-plot-driven-vs
http://www.boekentaal.info/materiaal-voor-leeskringen/verhaalanalyse/
​
​
​
​
​
Perspectief in poezie
Drama
Plek en tijd
Perspectief
Personage/plot gedreven
Structuur
Chronologische / niet - chronologische volgorde
Propps, de theorie van Vladdimir
1. Welke karaktertypes zijn gebruikt?
The hero: de hoofdpersonage
The dispatcher / the donor: Schaapman
The helper: Nerveuze receptioniste, Kiki, Yuki.
The princess: Nerveuze recptioniste
The false hero: Gotanda
2.Hoe is het de bovenstaande personages ontworpen (gecodeerd) om in die personagerol te worden gelezen?
Gedrag / houding, kledingstijl, haar & make up.
3. Conclusie:
Elk personage heeft een verhaallijn binnen de hoofdverhaallijn ( plot ) van de roman. Meestal deelt de hoofdpersoon dezelfde boog als van die boek. De boog is de vorm van het verhaal en wordt bepaald door de acties van de personages.
Vakantiefoto's
In mijn storyboard kom je veel architectuur gebouwen en huizen tegen. Perspectief tekenen uit mijn hoofd vind ik lastig omdat de verhoudingen dan niet helemaal kloppen. Toen ben ik gaan kijken naar de vakantiefoto's van Dima. Ik kijk naar verschillende gebouwen of steden, dan bedenk ik mijn eigen creaties. Ik zie deze foto's als houvast voor mijn storyboard.
​
Storyboard
​
Scene 27:
De versletend levende kleren.
Proces; character ontwerpen in stappen. Eerst
heb ik de kleren zelf uitgeknipt uit de modbladen. Daarna ben ik benieuwd of ik ze levendig karakters kan maken:
​
​
​
Typografie:
Typografie heb ik altijd interessant gevonden.
Niet voor de titel of intro. Maar ergens middenin
of in de loop van de einde wil ik mijn boodschap geven.
Ik ben heel benieuwd of ik typografie kan experimenteren. Ik heb eerst een collage gemaakt
(zie rechts) van alle verschillende losse letters uit
oude tijdschriften. Daarna ben ik aan het slag gegaan met Photoshop om van die letters een boodschap te vormen.
​
De boodschap is:
​
"Falen is gewoon een extra kans om het opnieuw te proberen."
​
​
​
Conclusie
De bovenstaande boodschap ga ik gebruik maken in mijn 10 beelden. De vormging van deze letters passen bij GITAAR omdat ze zijn kleurrijk, vintage en geven een krachtig gevoel.
​
​
​
​
​
​
"Mijn beelden vertellen een verhaal in combinatie van non fictie en fictie. Ook vind ik het interessant om van alledaagse onderwerpen een boeiend verhaal te maken....
...ik heb geleerd dat je constant moet bezig zijn om nieuwe vondsten te ontdekken en naar the next level te gaan. Zo heb ik bijvoobeeld in mijn experimenten mijn eigen stijl ontdekt en geleerd mijn twijfels te overwinnen. In mijn 2e jaar wil ik nog verder groeien als ervaren illustrator. Mezelf blijven uitdagen en verassen."
Eindwerk 10 beelden