top of page
Eigen blik en Makerschap

Virtual fiction

Verhaal illustreren

Les 1

Met een groepje van drie personen hebben wij samengewerkt aan de eerste opdracht "My own story".

We hebben onze eigen verhalen omgezet in een strip:

Strip.jpg

Les 2

2 verhalen combineren

1. Puntmopjes - Haruki Murakami

Puntmopjes zijn beroemde delicatessen, de hoofdpersoon

van dit verhaal kent ze niet en is ook niet van mening dat ze

erg lekker zijn. Hij gaat naar een bijeenkomst toe, over de

puntmopjes. Daar maakt hij kennis met de koekjes.

De bijeenkomst is georganiseerd om mensen om te roepen nieuwe recepten te bedenken. Dankzij een meisje dat ook naar de bijeenkomst is gekomen komt de hoofdpersoon erachter dat er ook zoiets als 'puntkraaien' bestaan. Deze puntkraaien blijken de jury te zijn tijdens de wedstrijd om het beste nieuwe puntmopje.

JK.jpg
JK.jpg

Interpretatie - Puntmopjes:

De puntkraaien in dit verhaal zijn eigenlijk de critici in het thuisland van Murakami. Zijn boeken zijn niet als de traditionele Japanse roman, hebben meer weg van een westers verhaal en worden daarom door veel mensen niet gewaardeerd; dat wil zeggen, de mensen die het in het land voor het zeggen hebben. Ik geloof dat Murakami zelf heeft gezegd dat het daar niets mee te maken heeft, maar verschillende Amerikaanse analytici is er toch over eens dat het te maken heeft met dit wanhopig vasthouden aan oude gewoonten in de Japanse cultuur. En Murakami die daaraan wil ontsnappen. 

JK.jpg

Snelle schets - Puntmopjes:

2. Native American Myths and Legends - Richard Erdoes en Alfonso Ortiz

De Elk Spirit of Lost Lake

Er was eens een jonge jager die Plain Feather heette. Hij had een beschermgeest die een eland was. De voogd leerde hem veel dingen, waaronder waar hij dieren kon vinden om op te jagen. De eland zei tegen Plain Feather dat hij nooit meer mocht doden dan hij nodig had, wat hij niet deed.

Meeste jagers gingen naar buiten en schoten alles neer wat ze zagen. Ze wilden Plain Feather testen. Gaat hij wel jagen? Veranderd hierdoor zijn relatie met de eland?

Interpretatie - De Elk Spirit of Lost Lake:

Plain Feather ging tegen dat deel van zichzelf in en verloor uiteindelijk dat deel van zichzelf. Als je dat deel van jezelf verliest, wat gebeurt er dan met je? Ben je

meer een persoon? Fysiek misschien, maar als geheel ben je niet meer hetzelfde soort wezen. Plain Feather stierf omdat hij dit deel van zichzelf verloor. 

Observaties: Deze jongens waren nogal klootzakken. De gedachte om dieren te doden, gewoon voor de lol, kwelt me ​​op de verkeerde manier.

De moraal: van dit hele verhaal is dat als dat deel van jezelf, hoe je het ook wilt noemen, je vertelt iets niet te doen, het dan niet te doen.

​

3. Combinatie verhaal:

Puntmopjes & De Elk Spirit of Lost Lake 

De jager genaamd Plain Feather, die gelooft dat alleen doden uit noodzaak rechtvaardig is. Zijn beschermgeest is Eland. De eland is zijn voogd. Hij leert hem alles en laat zien waar de dieren leven, zodat hij die kan vinden om op te jagen.

Plain heeft eland belooft, dat hij alleen gaat jagen voor voedseltekort en niet voor de plezier. Alleen wordt hij hierdoor een buitenstaander binnen zijn stam. In zijn stam gingen de jagers naar buiten en schoten alles neer wat ze zagen. Ze wilden Plain Feather testen, door een witte kraai te inschakelen. De witte kraai verkleedt zich als een oude man. De oude man zegt tegen Plain dat de koude winter aankomt, en iedereen veel vlees nodig heeft. Plain wilde dat eerst niet. In de loop van dit verhaal, lees je zijn negatieve gedachten. Zijn negatieve gedachten zijn de puntkraaien, die continue schreeuwen naar meer willen, en wanhopig vasthouden aan de oude gewoontes, erbij willen horen etc. Uiteindelijk winnen de puntkraaien. Zo doodt hij meerdere dieren in de bos. Zo doodt hij ook een eland, niet wetend dat hij zijn beschermgeest is. Wordt hij geconfronteerd met pijn. In een poging zijn fout recht te zetten zorgt hij ervoor dat hij nooit meer zal jagen. Hij verlaat zijn lichaam en de puntkraaien worden vrijgelaten, ze vliegen weg, ver vandaan van de lichaam van Plain. 

1e schets:​

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg

Moodboard:

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg

Eindresultaat:

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg

Les 2

Characters ontwerpen:

4. Combinatie verhaal:

Puntmopjes & Mijn eigen verhaal

Wie: Tommy, de hoofdpersonage van het verhaal

​

Wat: Tommy heeft de oplossing gevonden om Puntkraaien weg te jagen, met een zelfgemaakte paraplu. Wanneer de paraplu openslaat kunnen de snavels van de Puntkraaien er niet doorheen prikken. 

 

Doel: Mensen overhalen om naar buiten te gaan. Mensen leven

in de grotten. Ze zijn bang voor de buitenwereld waar de puntkraaien leven. Met de uitvinding van Tommy kunnen de mensen buiten een nieuw bestaan leven. 

​

Probleemstelling: Uit angst voor nieuwe gewoontes willen mensen de paraplu’s niet gebruiken. Ze blijven liever thuis, in de grotten. 

 

Oplossing: Tommy wilt mensen over te halen om de paraplu’s te gebruiken. Wanneer hij een stage bij de NOS studio doet, wordt hij “per ongeluk” live in beeld gebracht. 

Hij ziet zijn kans schoon om zijn boodschap over te brengen. 

 

Grappig scene: Tommy is ernstig slechthorend. In de NOS studio moet iedereen mondkapjes dragen. Tommy gebruikt het notitieblok als hulpmiddel. Wanneer hij live in beeld is, en zijn boodschap wil overbrengen, is halverwege zijn notitie papier op.

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg

Omgeving:

Characters uit mijn eigen omgeving. Ik zag buiten twee mannen op de camper plaats zitten, genieten van de zon. Eentje is aan het breien en de andere aan het lezen. 

JenniferKorteweg3.PNG
JenniferKorteweg2.jpg

Ik begon eerst een snelle

schets te maken met potlood

(zie eerste tekening). 

Daarna vind ik leuk om mijn fantasie te gebruiken, dus heb ik deze mannen als buitenaards wezens getekend.

​

JenniferKorteweg.jpg

Mezelf als character. Ik lig daar met gekke positie op mijn bed. De foto geeft een beetje dromerig en abstract stijl. Dus heb ik deze eigenschappen voor mijn character gebruikt. Zie resultaat onder:

JenniferKorteweg.jpg

Les 3

Verhalende ruimte beeldonderzoek, tabel top setting en props.

​

Inspiratie 1:

2 jaar geleden heb ik het Lego-huis

(architect Olafur Eliasson) in Denemarken

bezocht. Een wervelend geheel van rondingen, met bolle ramen waarin gebogen dubbel glas zit, vind ik heel erg interessant om te zien.

​

Inspiratie 2:

Guggenheim bilbao in Spanje (architect Frank Gehry). De museum heeft een abstract vormgeving van zowel binnenkant als buitenkant. Het geeft ook een charmant en poëtisch beeld.

6064.jpg
maxresdefault.jpg

​

In mijn verhaal wonen mensen in de grotten
De bovenstaande foto's gebruik ik ook als inspiraties voor de grotten die ik ga tekenen. 

​

​

​

Voor de tabel top setting begon ik eerst props te verzamelen en mee experimenteren.

Eerst onbewust maken, dan kijken en nadenken wat het gaat worden.

0a0b373b9e283490226507e6c57350e4.jpg
interior-del-museo-guggenheim-bilbao.jpg

​

"Hoe ziet het grotten eruit in mijn verhaal? En hoe ziet het van binnenkant uit? Welke vormen ga ik gebruik maken? Welke sfeer, kleuren en vormgeving wil ik voor de grotten ontwerpen?.."

​

Grotten van dun vel karton papier en kaars:

​

In de kamer van Tommy. Kranten en paraplu:

​

Andere kleine props van karton, spiegel en papier:

​

Met deze props ben ik aan het slag gegaan in Photoshop: