top of page
Onderzoek

Analyse, bronnen en proces

m.b.t een gekozen boek

Hoorcollege 1:

Verschillend bronnen verzamelen en 

boekcovers onderzoek.

Forum

In het verhaal van "Dans,dans,dans" zitten veel symbolisitsche betekenissen in. Ik ben erg benieuwd of ze betekenissen hebben.

Na lang zoeken op internet vond ik uiteindelijk een bron die antwoorden hebben op mijn vraag. 

Bron 1

Een van de vragen uit de vragenlijst:

Wat vind je mooi?

In Murakami verhalen voelt alsof je de sfeer en zintuigelijk prikkeling meekrijgt. Murakami is volgens mij ook de enige schrijver die met een pennenstreek de werkelijkheid in een andere dimensie brengt, zonder dat dit ongeloofwaardig wordt. Dat vind ik juist mooi.

Schermafbeelding 2021-09-12 184747.png

Bron 2

Artikel door Jurgen Boel

In deze artikel vertelt Jurgen zijn oordelen en meningen over het boek "Dans,dans,dans". Zijn uitspraken zijn heel sterk en daardoor komt het ook heel duidelijk over. 

Jurgen wil met zijn artikel de lezers laten amuseren en vermaken. En dat deed hij. 

Bron 3

Muziek uit de boeken van Haruki Murakami

Het is bekend dat Murakami veel van Jazz muziek houdt. Als je wel eens een boek van Haruki Murkami gelezen hebt weet je dat muziek altijd aanwezig is zijn verhalen.

Er zijn zelfs boeken vernoemd naar beroemde liedjes.

Bron: https://mixedgrill.nl/muziek-boeken-van-haruki-murakami/

Recensie

Alledaagsheid

Haruki Murakami wordt gezien de als populairste schrijver van Japan.

In de boeken van Murakami, is vaak zijn liefde voor muziek aanwezig. Vooral in het verhaal van

"Dans, dans, dans". Gaat dat als muziek in jouw oren klinken of is het een afgezaagd boek?

 

"Dans dans dans"  is een vervolg op “Jacht op het verloren schaap”  Het speelt een belangrijke rol bij werkelijkheid en onwerkelijkheid. Dromen die je niet weet of ze realistisch zijn en symbolische betekenissen die het ons aan het denken zetten. Voor Murakami lees-liefhebbers is dit boek een uitstekend idee voor als het buiten regent en je lekker binnen wil lezen.

 

Vier jaar na de "Jacht op het verloren schaap" lokken vreemde dromen van de naamloze hoofdpersoon

“Boku” terug naar het vervallen Dolfijnenhotel. Daar hoopt hij zijn mysterieuze verdwenen vriendin Kiki te vinden. Na zijn terugkeer kreeg  het Dolfijnenhotel een nieuwe metamorfose. Tijdens zijn niet eenvoudige zoektocht naar Kiki ontmoet hij verschillende personages, die allemaal zijn verbonden met elkaar.

Ondertussen worden een voor een personages vermoord en probeert Boku een grip te vinden op realiteit.

Onderzoek naar de boekcovers:

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.png

Het gaat niet zozeer om het verhaal wat Murakami hier schrijft maar meer om het sfeertje dat er hangt en wat mij bijgebleven is. Bij Murakami "hoor" je de muziek, proef je het eten dat hij heeft gekookt en voel je de koude lucht in Sapporo. Eigenlijk voelt dit boek ook meer als memories dan als een roman.

Je kunt erover blijven nadenken, herinneren en fantaseren. Vooral dingen

zoeken die er niet zijn. Murakami 's verhaal lezen is dan ook een ongrijpbaar begrip.  

Terug naar die verhaal. Boku is een schrijver die nergens van opkijkt.

In het begin slentert Boku iets te vaak doelloos en weemoedig door de straat, waarbij Murakami vaak in herhaling treedt bij de beschrijvingen van de gebeurtenissen. Maar toen eenmaal het verhaal ging lopen, was ik bladzijden

lang in trance door het prachtig vormgegeven plot.

Kortom dit verhaal heeft voor mij veel betekend in het begrijpen van

mijn eigen leven, mijn positie en gedrag binnen het geheel.

4 van 5 sterren

Conclusie:
Na het onderzoek van verschillende boekcovers kreeg ik veel inspiraties en ideeen hoe mijn boekcover wil komen uitzien. Ik heb veel verschillende stijlen ontdekt die ik persoonlijk interessant vind en daar mee wil gaan experimenteren. Ik ben daardoor meer in mijn breedte gaan verkennen en weet hoe ik mezelf kan blijven verassen.

Hoorcollege 2

Hoorcollege 2:

Beeldonderzoek en recensie schrijven

Cover design mindmap:

Voor mijn cover design ben ik spontaan gaan schetsen. Alles wat het in mijn hoofd opkomt heb ik dit snel op papier gezet zie mijn schetsen:

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.png
JenniferKorteweg.png
JenniferKorteweg.png
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.png
JenniferKorteweg.png
JenniferKorteweg.jpg

Daarna ben ik gaan experimenteren met de vormgeving en snelle schetsen.

Zie het proces hieronder:

JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.jpg
JenniferKorteweg.png
Done 15.jpg

Vroeger waren de foto's in zwart&wit.

Zo heb ik aan een idee gekomen om ook veel grijs te

gebruiken in mijn posters. Het maakt de vormgeving

lekker vintage en mysterieus. 

Een van mijn ideeen was dat de danseressen publiek zijn

en het verhaal zelf geeft een voorstelling.

Dit is mijn eindresultaat:

JenniferKorteweg.png
JenniferKorteweg.png

Hoorcollege 3

Thematisch onderzoek

"Hoe ga ik de schoonheid van alledaagsheid uit het boek

"Dans, dans dans" laten zien?

Hoorcollege 3

Deelvraag 1:

Wie inspireert mij m.b.t "dans,dans,dans"?

Wes Anderson

Wes Anderson is tegenwoordig de meest  directe 

regisseur in de populaire cinema. Zijn films zijn tegelijkertijd eigenzinnig en meedogenloos gedetailleerd. 

Wes Anderson-technieken die zijn films uniek maken:

1. Slow-motion

2. Symmetrie ; Deze techniek is zo effectief geworden dat al zijn beelden,

al dan niet vanuit vogelperspectief, allemaal gevaarlijk symmetrisch blijken te zijn.

3. Kleurenpaletten

4.Muziek ; Zijn meest voorkomende soundtracks zijn reïncarnaties van snelle

pop- en rockmuziek uit de jaren zestig en zeventig. De soundtracks zijn zo opvallend dat ze op zichzelf bijna een personage zijn.

5. Typografie ; Toen hij opgroeide, keek Wes Anderson naar oude Italiaanse films. Als eerbetoon aan hen gebruikt hij consequent een Futura-lettertype, dat sommigen "Wes Anderson-lettertypen" hebben genoemd.

6. Publiek

7. Kleurfilters en hoeken ;  Hij heeft de neiging om te werken in de

Art Nouveau-stijl - vaak beschreven als bochtig, ritmisch en dromerig.

Camera: van de ene kamer naar de andere gaan.

8. Verhaalstructuur ; Rushmore -platte composities, perfecte symmetrische shots.

9. Fashion ; Klassieke kleding, texturen,  intrigerende kostuums.

Bron: https://topsheet.io/blog/wes-anderson-style

Bron 1

JenniferKorteweg.png

Deelvraag 2:

"Wat voor beeld vormgeving maakt voor de doelgroep interessant en waarom?"

Om alledaagsheid te bewonderen is een stukje theatraal voor de doelgroep interessant. Veel details, ruimtelijk perspectief en bijzondere kleurcombinaties  houdt de aandacht van de doelgroep langer vast. Een theatraal vormgeving kan in vele opties zoals ze mysterieus en symbolisch maken. Een voorbeeld hiervan is het werk van Erwin Olaf en Jan Pypers.

Onderzoeksvraag:

Bron 2

Bron 3

Erwin Olaf (fotograaf)

Fotograaf Erwin Olaf (60) is zijn zekerheden kwijt

en vreest de gevolgen van de pandemie.

Dus deed hij wat hij het beste kan: hij maakte

een serie zelfportretten in crisistijd en schreef zijn gevoelens over de gebeurtenissen.

Bron: https://www.volkskrant.nl/foto/wezenloos-loopt-erwin-olaf-rond-bang-voor-een-vijand-die-hij-niet-kan-zien~b9c95547/

Jan Pypers (props designer)

In plaats van simpelweg het verhaal te vertellen, schrijft Jan op visuele manier zijn verhaal, en verbeeldt hij de scène in de fantasie van de kijker.
Als stills van een filmscène,die je uitnodigen om vooruit te denken.

Bron: https://galleryviewer.com/nl/galerie/344/contour-gallery/kunstenaars/3367/jan-pypers

JenniferKorteweg.png

Deelvraag 3:

"Welke emoties en of gevoelens spelen een belangrijke rol bij de alledaagsheid uit het verhaal?"

In het verhaal "Dans,dans,dans" ervaar je veel emoties zoals hoopvol, onbewust, verbinding, verdriet, liefde en eenzaamheid. Vooral verbinding is in die verhaal erg belangrijk. Elk mens heeft houvast nodig in het leven, je verbinden met iets of iemand om je zodoende veilig te wanen.

Bron 4

Angel Chen (mode ontwerpster) interview

Angel Chen: Als ik een collectie aan het maken ben, is kleur het eerste element dat ik in gedachten houd. Ik wil ervoor zorgen dat de collectie

vol kleur is, omdat mijn familieachtergrond in de schilderkunst ligt en

mijn vader een soort kleuringenieur is, en hij heeft zijn hele leven in een laboratorium gezeten en kleur ontdekt, dus ik wil de kleur DNA in mijn collectie. De tweede is een mix tussen oosterse en westerse cultuur.

Ik wil altijd traditionele Chinese elementen naar een meer eigentijdse esthetiek brengen. De derde is het creëren van een collectie die op die

manier enigszins genderloos en meer eigentijds is, zonder grenzen
tussen land, leeftijd en geslacht. 

Bron: https://www.lofficielusa.com/fashion/angel-chen-fashion-designer-tiffany-jewelry-interview

JenniferKorteweg.png

Deelvraag 4:

"Welke kleuren spelen een belangrijk rol bij de alledaagsheid uit het verhaal?"

Bij gevoel verbinding denk ik aan bijzondere kleurcombinaties bijvoorbeeld navy blauw met mosterd geel. Ook een mix tussen oosterse en westerese cultuur kan de alledaagsheid bijzonder maken.
JenniferKorteweg.png

Deelvraag 5:

Hoe kan ik de alledaagsheid op mijn boekcover zo neerzetten?

Symmetrie techniek kan een soort snelkoppeling zijn naar het creëren van impactvolle beelden. Zonder symmetrie zouden veel van de beelden in Anderson’s films beklemmend druk of rommelig overkomen. Maar in zijn handen wordt de rommel toegankelijke visuele prikkels, gemakkelijk te begrijpen en krachtig aangrijpend. Dit maakt symmetrie ideaal voor infographics en andere informatieve beeldprojecten.
Bron: https://fatmama.be/grafisch-design-en-symmetrie/
Bron: https://youtu.be/NOrPGjPbHSY

Bron 5

Schermafbeelding 2021-09-21 112308.png

Instagram

@accidentallywesanderson

Staan vol prachtige assymmetrisch foto's. 

Bron: https://www.instagram.com/accidentallywesanderson/?hl=en

Conclusie:
Na het verzamelen van verschillende bronnen en inspiraties werd ik steeds meer enthousiast. Ik weet hoe ik mijn beeldverhaal wil gaan ontwerpen. Soms heb ik teveel elementen die ik niet kan kiezen. Na brainstormen ben ik gaan kijken en naar mijn gevoel luisteren. Wat past het verhaal Dans. dans. dans? De keuze die ik persoonlijk leuk vind gaat de anderen dan ook het leuk vinden? De antwoord op mijn vraag hoop ik die te vinden voor de volgende opdrachten.

Recensie

Schrijf  een  recensie  over  je  boek  waarin  duidelijk  wordt  wat  jij 

de  interessantste  thematiek  uit het boek  vindt.

Het boek “Dans,dans,dans” van Haruki Murakami wordt gezien als een de beste romans in Japan

en is daarmee ook erg populair. Maar waarom eigenlijk? Wat is er bijzonder aan zijn romans?

Voor ons is het bekend dat het thema van zijn boeken surrealisme is in combinatie met de werkelijkheid.

Maar wat mij erg aantrekt is wanneer je zijn verhalen leest, verbeeld je je een voorstelling. De voorstelling binnen een voorstelling heeft hetzelfde psychologische effect als een droom binnen een droom. Het is de manier om de lezers informatie te geven over het verhaal dat we lezen, of dat nu een aankondiging is, karakterisering of meer aandacht trekken naar een specifiek detail.

Wanneer in dromen met de werkelijkheid wordt gespeeld krijg je eigenlijk een vreemde visie in het verhaal. Murakami weet heel goed de gevoelens van de lezers in de war te brengen. Eigenlijk ligt de keuze bij de lezers zelf. Willen zij de moeilijke symbolische betekenissen in het verhaal begrijpen of gaan ze met de stroming mee en op hun gevoel lekker vlot lezen zonder te begrijpen wat het allemaal precies betekent.

Wat ik ook interessant vind, misschien wel de meest interessante thematiek in zijn verhaal, dat ik de schoonheid van het alledaagse ervaar. De woorden die Murakami schrijft zijn kleine verbeeldende details in

het verhaal. Ook de prikkels en emoties in het verhaal spelen een belangrijke rol.

Door de prikkels en emoties te ervaren krijg ik persoonlijk langzaamaan een visueel beeld, bijvoorbeeld bijzondere kleurcombinaties en een mix van oosterse met westerse vormgeving. 

Nu sta ik te poppelen om te beginnen met het ontwerpen van de boekcover(s).

Hoorcollege 4

Hoorcollege 4

Beeldenreeks onderzoek en Roman

Boekcovers.jpg
Boekcovers 1.jpg
Untitled_Artwork 18.png
JenniferKorteweg.png
Untitled_Artwork 18.png
Untitled_Artwork 18.png
JenniferKorteweg.png

Nieuw onderzoeksvraag: 

Hoe kan ik de stijgende actie van het verhaal "Dans, dans, dans" vormgeven?

Deelvraag 1

Hoe kan je de stijgende actie aantrekkelijk en spannend maken? 

Bron: https://www.storyboardthat.com/nl/articles/e/plot-diagram

Deel vraag 2

Welke kleuren kan ik gebruiken voor spanning in het verhaal?

Bron: http://www.beeldbalie.nl/betekenis-van-kleur/

Deelvraag 3

Welke spanningselementen kan ik goed gebruiken voor ontwerpen?

Bron: https://www.leerwiki.nl/cultuur/taal/literatuur/boeken/42898/welke-

spanningselementen-kan-je-gebruiken-bij-het-schrijven-van-een-boek/

Broer

De boom waar niets onder

wilde groeien, was aangevallen,

door parasieten, minuscule kleine wezentjes,

die welig tierden aan de onderkant

van bladeren en geleidelijk

al het leven uit de boom zogen. Die bladeren

werden uiteindelijk grijs en hingen er

moedeloos bij. Toen vielen ze af.

.

Op zijn sterfbed kneep hij

in zijn laatste ogenblikken in mijn hand,

probeerde geruststellend te glimlachen

alsof niet hij, maar ik gelanceerd

werd naar niet in kaart gebrachte

uitgestrektheden zonder uitzicht

op terugkeer. Verdriet is net als pijn

alleen echt wanneer je het ondergaat.

.

Later scheen het ons toe dat er grenzen

waren aan het rouwen om een leven

dat niet echt geleefd was.

Dus treurden we om alles wat

er niet zou komen, nooit geweest was

alle tranen verzwolg die je wilde uitstorten.

Nieuw onderzoeksvraag: 

Hoe kan ik de plot van het verhaal "Dans, dans, dans" vormgeven?

Deelvraag 1

Hoe bouw je een plotverhaal op?

Bron: https://www.mboox.nl/blog/Zo-schrijf-je-een-plot 

Deel vraag 2

Hoe kan ik de surrealisme vormgeving narratief maken?

Bron: https://www.artsalonholland.nl/kunst-stijlen/surrealisme

Deelvraag 3

Wat is een goede plot?

Bron:https://schrijvenonline.org/blogs/plotless-hoe-schrijf-je-een-goed-plot#:~:text=De%20plot%20moet%20zorgen%20dat,hij%2Fzij%20bepaalde%20keuzes%20maakt.

Hoorcollege 5

Beeldelementen onderzoek en workflow

Hoorcollege 5

Stap 1.

Affinity wordt vaak gezien als rust maar het kan ook juist spannender of dynamiek maken, door ze juiste kleurcombinaties te geven en het gebruik van symmetrische, center-framed shots. Een geforceerd perspectief creëren waarbij diept een illusie lijkt vind ik een mooie idee om te doen.

 

Weinig diepte in beeld wordt vaak gezien als saaie beelden maar ik neem de uitdaging om deze vlakke beelden wat spannender maken door uniek kleurcombinaties en de personages in de juiste positie neer te zetten. Als het goed is kan je elk vlakke scene gebruiken als schilderij om op te hangen en ernaar te kijken.

 

Verder vind ik ook interessant om vogelperspectief en kikkerperspectief te gebruiken.

 

Afbeelding1.png

Stap 2.

Oliver Schrauwen

 

Het gebruik van unieke kleur combinaties, wide shot, symmetrie shots en vlakke beelden viel mij als het

eerste op. Heel interessant om te zien dat zijn beelden op een of ander manier een mysterieus sfeer geven. 

Vooral zijn tekentechnieken en details zijn heel fascinerend om te zien, ik word daardoor juist heel enthousiast van. Het geeft mij ook jaren 60 vibes. Hieronder heb ik foto's verzameld van zijn werken:

Kader en narratieve betekenis:

 

Wide shot en open kader vind ik heel boeiend omdat je deze ook een verhaal mee kan vertellen.

Af en toe in combinatie met close up vind ik deze ook intensief.

 

Kleur:

Unieke kleurcombinaties en complementaire kleuren. Bijvoorbeeld mosterd geel en navy blauw.

Dit bijzondere kleurgebruik moet namelijk diepte en levendigheid geven aan het anders zo vlakke shot.

Opdracht 5.

Terugkijken

Bij het terugkijken naar al mijn proces werd aan mij geleerd dat ik voor de analyse en schriftelijk onderzoek in de korte tijd veel nuttige informaties en bronnen kan opleveren. Ik sta er versteld van wat ik allemaal te weten kom. Dankzij de planning en de juiste voorbereiding weet hoe je het onderzoek kan aanpakken, dat levert minder stress op en je krijgt een betere werkflow. Dus elk keer als ik onderzoek doe, bereid ik me goed voor. Daardoor ben ik meer ontspannen en haal ik het beste uit mezelf omdat ik minder bang ben

voor weerstand en ongewenste feedback. Kortom voorbereiding is een belangrijkste onderdeel van mijn ontwikkeling.

Kritiek en oplossing

Dankzij mijn onderzoek naar de boekcover heb ik beter leren kunnen plannen en langzaamaan blijk ik een sterkere discipline hebben dan gedacht. 

Wel heb ik gemerkt dat werken in grote (of kleine) groepen niet zo leuk vind omdat ik graag alleen werk. Misschien dat dit later in verandering komt bijvoorbeeld dat we met een andere methode komt zoals Rolestorming. Rolestorming is een eenvoudige manier om medewerkers zonder gêne hun creativiteit aan te laten boren en te delen met een groep.

Vrije werk en werk in opdracht

Het enige verschil is dat ik bij vrije werk wat rustig op mijn gemak kan werken. Maar voor de beiden daag ik me uit om nieuwe vondsten te ontdekken en me in de breedte gaan verkennen. Voor beiden doe en maak ik veel in digitaal. Het is handig en sneller. Zo kan ik bijvoorbeeld de schetsen snel aanpassen of de gevonden bronnen snel opslaan in submapjes. Ik denk niet dat wij zonder media kunnen als het om onderzoek gaat.

Wij kunnen op internet makkelijk en snel de bronnen verzamelen dan in de boeken.  Bovendien is met verschillende media werken veel aantrekkelijker, denk aan afbeeldingen en de pakkende slogans / titel. Wat het ook amuserend is is dat je op iemands blog leest ook de reviews van anderen kan lezen.  Sociaal media zoals Facebook, Instagram en Linkledin is handig als we connecties willen met verschillende personen / bedrijven.

Mijn ideale onderzoeks flow/stappenplan in vormgeving:

Bronnen verzamelen

Onderzoek doen

Testen

Eindresultaat

Ontdekken

Parafraseren

Bronvermelding

Vragen stellen

Analyse onderzoek

Recensie schrijven

Experimenteren

Feedback(s)

Samenwerken

Voorbereiding

Ordenen

Plannen

Bronnenlijst

Bronnenlijst

Links naar divers bronnen

Hoorcollege 1

Hoorcollege 4

Hoorcollege 3

De afbeeldingen zijn bemachtigd via google.com. De reden ervan is dat ik geen definitief bronvermelding per afbeelding heb.

Afbeeldingen

Illustraties

Illustraties zijn door mij ontworpen en mogen niet gedeeld en of bewerkt worden. 

bottom of page